Minimalistlikud jooksujalatsid

Minimalistlikuteks saab nimetada jalatseid mis võimaldavad jalal liikuda võimalikult häirimatult. Vastupidiseid, paksu talla ja viletsa või olematu teetunnetusega jalatseid võib kokkuleppeliselt kutsuda maksimalistlikeks. Minimalistlike jalatsite hulka kuuluvad ka nn barefoot jalatsid, samas ei ole need täiesti kattuvad mõisted. Esialgu on täpsemad piirid kokku leppimata, mida mingi mõiste üheselt tähendab, seega esitame siin meie arusaama neist tunnustest, mis eristab minimalistlikku jooksusussi tavalisest jooksujalatsist.

Esimeseks ning peamiseks tunnuseks on võimalikult väike kanna-päkaosa kõrguste vahe. Soovitavalt 0, aga kindlasti mitte üle 4 millimeetri. Tavaliste jooksujalatsite puhul on see 12, vahel lausa 14 millimeetrit. Kindlasti on minimalistlikul jalatsil õhuke, märkimisväärselt vähesel määral jalga suunav pealne, ning kindlasti rohkesti ruumi varvastele. Minimalistlikul jalanõul võib olla hoolimata väikesest kõrguste vahest siiski veidi pehmendatud tald, kuna jooksjad vajavad asfaldil siiski mingit põrutusleevendust. Siinkohal peabki hoiatama, et enamik jooksuhuvilisi saab minimalistlikke jalatseid kasutada vaid lühiajaliselt, täiendava treeningvahendina. Pikki distantse asfaldil joostes on jala väsimisel tarvis lõpetada ka treening, kuna minimalistlik jalats ei paku väsinud jalale piisavalt kaitset ning vigastus on siis kiire tulema. Mida nõrgem on jala treenitus, seda lühemat treeningut minimalistlike jooksujalanõudega soovitame. Julgeme soovitada minimalistlikke jalatseid vaid suhteliselt kogenud ning hea teetunnetusega jooksjatele! Algajad võiksid neid proovida vaid piiratud pikkusega jõukohastel distantsidel ning ohutul pinnasel, esialgu alla kilomeetri. Esimesed (kümned) kilomeetrid kasutusaega võiks minimalistlikku jalatsit kasutada vaid kõndimiseks ning vabaaja jalatsina, siis on tunda esimene tagasiside lihastelt. Kindlasti on talla paksuse osas kõige enam eri arvamusi, millised jalatsid on nn minimalistlikud, millised aga võiksid kuuluda nn “barefoot” klassi. Meie hinnangul on tõelised barefoot jalatsid ilma igasuguse märkimisväärse pehmenduseta, st jala ning maapinna vahele ei paigutata enam märkimisväärselt pehmendusmaterjali, seal võib äärmisel juhul olla vaid välistalla õhuke kumm. Selliseid jooksujalatseid on müügil väga vähe. Kuna enamus tootjaid niikaugele siiski ei lähe, klassifitseerub nende toodang “minimalistlike jalatsite” kategooriasse. Valik selliseid allpool:

Meeste
Naiste
New Balance Minimus Zero Road
0 mm kõrguste vahe. EVA pehmendusega vahetald teeb jalatsi suhteliselt pehmeks, nii et seda saab kasutada ka asfaldil. Õhuline pealisvõrk. Vibram välistald.
Saucony Hattori
0 mm kõrguste vahe. Väga pehme, veniv ja õhuke pealne. Peaaegu puuduvad õmblused, mõeldud just paljajalu kasutamiseks. EVA õhuke tald. Ülikerge, vaid 125gr (meeste 42 suurus). Valida kas paeltega või velcrokinnitusega pealne.
Kswiss Blade Foot Run
0mm kõrguste vahe. Tallale on vaid kuluvamates kohtades lisatud väliskummi, et jalats oleks kergem ning painduvam. Blade tehnoloogia reguleerib talla pehmust vastavalt kandja kehakaalule, nii on algajale veidi turvalisem.
Saucony Virrata
0mm kõrguste vahe. Suhteliselt pehme tald, mis võimaldab Virratat kasutada just algajal ka asfaldil nn esimese minimalistliku jalanõuna. Sobib ka maratonijooksu võistlusjalatsiks.
Nike Free Run Flyknit, Naistel Free 3.0 Flyknit
jooksujalats imiteerib palajajalu treeningut. Jalats on mõeldud eelkõige pöia- ja säärelihaste treenimiseks. Kuna olemas ülepingest tekkiva vigastuse oht, siis pikemaid distantse soovitame neis jalanõudes joosta vaid kogenud ning treenitud jooksjatel. Tald siiski suhteliselt paks ja pehme.
Saucony Kinvara Trail
4mm kõrguste vahe. Suhteliselt pehme tald, mis võimaldab Kinvara TR kasutada just  nn esimese minimalistliku maastikujalanõuna. Vahetallas ka läbitorke kindel plaat, seega sobib tõsisele maastikujooksjale võistlusjalatsiks.